DİKKAT:Spoiler içerir!
Eğer oyun camiasına birazcık olsa bile ilgiliyseniz, Facebook duvarınızdan aşağı inerken birkaç oyun haberi gördüğünüzde açıyorsanız, eminim Telltale Games'in adını bir yerlerden duymuşsunuzdur. Yükselişlerine -tam emin olamasam da- The Walking Dead ile başlayan firma, şu anda bir sürü yeni oyun daha çıkardılar. Ve çıkarmaya devam edecekler gibi görünüyor. Eğer adını hiç duymadıysanız, ve "Ben buraya Batman için geldim bu ne şimdi?" diyorsanız kısaca açıklayayım. Telltale Games'in yaptığı oyunlar, şu anki oyunların büyük bir bölümünü oluşturan "mağaraya gir, boss kes, xp kas, o adamı öldür, görevi bitir" şeklindeki oyunlar değiller. Telltale daha çok interaktif diziler/filmler çekiyor diyebiliriz, ve böylesi az önce yazdığım oyunlardan çok daha bu türe yakın bir açıklama olur. Telltale oyunları size seçimler yaptırır, bunların sonuçları olur. Yazdıkları karakterler öylesine değillerdir, onlara söylediğiniz şeyler/yaptığınız şeyler unutulup gitmez. Oyunlarının atmosferlerinin içine kapılıp gidersiniz. Telltale oyunlarının olayı budur. Biraz QTE, biraz diyalog...Zaten hikaye akıp gider. Ha şimdi bu kadar övdükten sonra, tabii ki karakterlerin hepsi iyi yazılmış olmuyor, tabii ki oyunda yaptığınız her şey gidişatı etkilemiyor, atmosfer iyi ama grafiklerin "next-gen" ile alakası yok. Her oyuncuya hitap eden oyunlar değil Telltale oyunları. Ama bu tür oyunların azlığını -giderek artmalarına rağmen- düşünürsek yaptıkları işi -çoğu zaman- düzgün yaptıkları söylenebilir. Evet, sanırım Telltale ile ilgili bu kadar açıklama yeter. Bu yeni Batman oyununun Telltale'dan çıktığını düşünürsek, sanırım nasıl bir oyun olduğu kafanızda şekillenmiştir. Telltale Batman'i interaktif bir Batman dizisi gibi ilerliyor ve ilerlemeye devam edecek gibi duruyor. Cell Shade grafikleri ve bölüm bölüm giden hikayemiz çizgi romanlara en yakın uyarlama olma potansiyeline sahip. Oluyor mu peki? Onu ancak son bölümü bitirdiğimde söyleyebilirim.
Oyun, Batman'in ilk yıllarında geçiyor. Gibi. Açıkçası eminim birkaç haber sitesini karıştırsam bununla ilgili bir açıklama bulurum, ama bulmama pek gerek de yok. Hikayede bazı yerlerde ima ediliyor, bazı yerlerde de siz bu Batman'in toy bir Batman olduğunu anlıyorsunuz.
Hikaye, klişe Gotham suçlularının soygunuyla başlıyor. Kendilerini ilk gördüğünüz saniyede dayak yemeye mahkum suçlular olduğunu görüyorsunuz. Nitekim de öyle oluyor zaten. Banka soygununa dalan Batman'in bu arkadaşları teker teker haşat etmesine QTE'ler ile yardım ediyoruz. Dövüşler hantalın tam aksi, oldukça akıcı bir şekilde ilerliyor. Dövüşürken belli oranda stres bile hissedebiliyorsunuz. Ama, fazla kolay sanki be abi? Hani biraz daha zorlayıcı olsaymış keşke demeden geçemiyor insan.
Ha bu arada, "QTE ne abi?" dediğinizi duyar gibiyim. QTE, yani Quick Time Event dediğimiz şey, ekranda beliren ve belli bir süre içinde basmanız gereken tuşlar. Ki Telltale oyunlarında bolca vardır bu, çünkü karakter çoğu zaman bizim kontrolümüzde olmaz. Akan bir film gibi olur oyunlar.
Hikayemizde, Harvey Dent Gotham şehri için başkan adayı durumunda ve biz de Bruce Wayne olarak hem maddi, hem manevi olarak destek sağlıyoruz. Oyunda Bruce Wayne de en az Batman kadar -hatta belki daha çok- yer tutuyor. Kendisiyle oyunun bazı yerlerinde dolaşırken "yan görev" yapıyormuş gibi hissettim. Çoğu diyalog seçimi yaptığımız yer de bu kısımlar.
Ha, diyalog demişken. Evet, Telltale oyunlarındaki en önemli mekaniklerden birisi de bu diyalog seçme olayı. Belli bir süre içerisinde geçerli cevabı vermeniz lazım. Verdiğiniz cevap bazen karakterin kalbini kırıyor, bazen seviniyorlar.
Batman iken seçtiğimiz diyalogların çoğu "Benim şehrim ulan" "gotham kurtarılmalı" "Benden korkun" şeklinde ilerlerken, Bruce Wayne kısmında daha farklı taraflara kayabiliyoruz. Bizim seçmediğimiz diyaloglar ise -hele Batman'de- bazen çok odunsu ve alakasız oluyor. Catwoman ile çatıda geçen konuşmalar cidden Batman karakterinin ciddiyetinden uzaklaşmış. Catwoman "Belki bir gün beni yakalarsın" dediğinde Batman "Bu gece lan!!!" şeklinde cevaplar veriyordu.
Bunları söylerken bulunduğu hal de oldukça garipti. Oyundaki mimikler alışılagelmiş o Arkham oyunlarındaki donuk ifadeli Batman'e yakın bile değil. Karakter şaşırıyor, üzülüyor, hem de oldukça belli bir biçimde. Çizgi romanlarda, oyun ve animasyonlarda, hatta filmlerde soğuk ve ciddi gösterilmiş bu karakterin böyle tepkiler vermesine şaşırdım. Ha, kötü bir şey mi? Değil, neden olsun ki?
Batman kısımlarında tek yaptığınız şey dövüşmek değil. Dedektif modunuzu açarak olay mahalini inceleybiliyor ve "Link" ederek olaylar arasında sebep sonuç ilişkisi kurabiliyorsunuz. Arkham oyunlarında bu dedektiflik olayı (Origins'te baya geliştirlmişti. Knight'ı oynayamadığım için bilemiyorum.) daha kompleks idi. Aradığımız kişinin kokusunu takip ediyorduk, olay mahalini ileri geri sarıp kanıtlarla aradaki boşlukları doldurabiliyorduk. Ama bu oyundaki de gayet yeterli.
Ayrıca Batman olarak suçluları duvara dayayıp "Kim gönderdi lan sizi!!!" "Kime çalışıyorsun sen!!!" "Söyle!!!" vb. işer yapabildiğimiz gibi, kendilerinin kollarını ve bacaklarını kırabiliyoruz. Bu sorgulama sekansaları bana konsollara çıkan "Batman Begins" oyununu hatırlattı. Oradakiler de oldukça eğlenceliydi.
Hatta oyunun sonlarına doğru bize verdiği seçimde biraz daha ilerisine, Batman'in kendine çektiği çizginin dışına ilerleyebiliyoruz. Tabii size kalmış, ben sıkı bir Batman takipçisi olarak "Batman böyle yapmaz" dedim ve seçmedim. Nitekim oyuncuların çoğu da benim yaptığımı yapmışlar.
Link özelliği sadece dedektifçilik oynamak için kullanılmıyor. Bir mekana kafa göz dalmadan önce dronelarımız ile silahlı adamları saptıyoruz ve onlara nasıl dayak atacağımızı belirlediğimiz bir plan yapıyoruz. Bu konuda da pek çeşitliliği yok. 2 farklı yolla dövebildiğim tek düşman vardı bu bölümde.
Ki zaten bunların hepsini yaptıktan sonra, oyunun sonuna gelmiş oluyorsunuz ve bir haber spikeri aracalığıyla da bölüm boyu yaptığınız seçimleri görebiliyorsunuz. Oyun yaklaşık 2 saat sürüyor, Steam fiyatı ise 40 tl. 1 Saatlik Batman deneyimi için 20tl ödeyeceksiniz. Bence en mantıklı olanı tüm bölümlerin bitmesini beklemek -hatta indirime girmesini bile bekleyebilirsiniz- ve öyle almak. Tabii hemen oynamak isterseniz şimdi de alabilirsiniz.
Yazının başında "Çizgi romanlara en yakın uyarlama olma potansiyeline sahip." demiştim. Ki öyle zaten, Batman zırhını gördüğünüzde -her ne kadar çoğu karakter ve kostüm tasarımı film ve dizilerden esinlenilmiş olsa da- çizgi roman sayfalarının içinde gibi hissedebilirsiniz.
Tabii oyunun potansiyelini sonuna kadar kullandığını da söyleyemem. Bir Batman hikayesi için "Mafya ve komplolar" benim pek ilgimi çekmiyor. Tabii daha hikayenin başlarındayız, yavaş yavaş yükselip zirvede de bitirmesini bekliyorum bu Batman oyununun. Ki bu Telltale oyunlarını düşününce neden zaten bir sürü varken hala Batman oyunu yapıldığını da anlayabilmiş değilim. Telltale'ın bu interaktif dizi/film konseptine Superman ve Flash gibi karakterlerin neden sokulmadığını da anlayamıyorum. Umarım yakında Batman'den başka oyunlar da görmeye başlarız.
(Ha bir de, ya Telltale'ciğim, yaptığın oyunların grafikleri iyi değil. Değil yani, basbaya değil. Yine de bu oyunu 20 FPS'lere düşürmeyi başarmışsınız ya. Helal olsun gerçekten. PC oyuncularına Batman oynatmak istemiyor musunuz siz, böyle iğrenç iğrenç optimize olmamış oyunlar satıyorsunuz. Sonra Steam forumlarında yerden yere vuruluyorsunuz, ayıptır...)
SON KARAR:Batman'in atıldığı bu yeni macera iyi bir sinematik deneyim sunuyor. Ama daha iyi olabilme potansiyeline sahipken, çok daha farklı şeyler yapılabilecekken yapmamayı seçmişler. Batman seven, bu tür oyunlardan hoşlanan herkese tavsiyemdir. Alın, oynayın.